"Meditace je cesta k lepšímu životu"


Otázky a odpovědi


Kdy je nevhodnější doba pro meditaci?
Prakticky se dá říct, že ráno po probuzení, protože je nejmenší riziko, že během meditace usnete. V žádném případě to ale není pravidlem, meditovat se dá v kteroukoliv denní dobu. Nedoporučuji meditovat po jídle, protože při meditaci se zpomaluje metabolismus a tím i trávení, po návratu do běžného bdělého stavu byste mohli mít žaludeční potíže. Dále nedoporučuji meditovat před usnutím a cíleně u ní usnout, tělo by si na to mohlo navyknout, a to je právě to, co nechceme, při meditaci je třeba být při vědomí. Další efekt meditace před spaním může být ten, že budete mít se samotným spánkem problém, pokud se vám vůbec podaří usnout.

Jak dlouho mám meditovat?
To záleží na druhu a způsobu meditace, kdy, kde a za jakých okolností. Meditace může trvat 20 minut doma v klidu, může trvat 5 minut v autě, když na někoho čekáme, nebo pár minut v kanceláři, když nás trápí stres a chceme se zklidnit. Je třeba mít na paměti, že probuzení z meditace by nemělo být šokem, ale přivádět tělo k normálnímu bdělému stavu je třeba pozvolna, aby se zbytečně nezatěžovalo srdce.

Jak často mám meditovat?
Některé názorové směry mohou mít předepsané přesné časy a délky meditací a stavů s nimi spojených, pro běžnou praxi většiny lidí není nic předepsaného ani zakázaného. Důležité je, aby byl člověk spokojen, šťasten a dělal to, co ho baví, tedy pokud vám dělá dobře meditovat pětkrát denně, meditujte pětkrát denně, je jen a jen na vás, jak se zařídíte, zda si určíte nebo neurčíte pravidla a kolikrát denně či týdně nebo měsíčně budete meditovat.
 


inzerce
Etue.cz - kožené etue a peněženky
www.etue.cz



Kdo může meditovat a kdo ne?
Meditace může cvičit absolutně kdokoliv. V tomto cvičení není vyvolených ani žádných omezení. Jinými slovy: meditovat může každý, kdo meditovat chce.

Kdy mohu začít s meditacemi?
Kdykoliv. Cvičit meditace mohou i děti, ale můžete začít meditovat i v důchodovém věku.

Je k meditacím třeba nějakých zvláštních znalostí?
To záleží na tom, jaké meditace chcete cvičit. Pokud chcete cvičit jógové meditace, dejte se na jógu. :-) Pokud chcete cvičit v klidu doma nebo v kanceláři za účelem zrelaxování a zklidnění, můžete začít hned teď.

Co když mě po meditaci bolí záda nebo jiné části těla?
Vysledujte, které pozice při meditaci jsou pro vás nejpohodlnější. Může to být se zkříženýma nohama, ale může to být v sedě na židli, v křesle, nebo třeba i v leže na posteli. Důležité je neusnout, což v poloze v leže na zádech není ze začátku vůbec jednoduché, ale pokud není jiná možnost, dá se meditovat i tak, jak už jsem zde uvedl, konkrétně pro tuto polohu doporučuji začít cvičit ráno po probuzení, aby se minimalizovala možnost, že usnete. Při pozici v sedě můžete mít záda opřená, ale také nemusíte, záleží zde opět na vás, co je nejpohodlnější, každé tělo je jiné, ne každému musí vyhovovat to, co vyhovuje ostatním. Bolí-li vás záda, sedněte si tak, aby vás záda nebolela, tedy například vzpřímeně s uvolněním hrudníku a ramen a se vzpřímenou hlavou a uvolněnou krční páteří, nebo si dejte za záda, případně i za hlavu polštář. Cílem meditace je mimo jiné zrelaxování a uvolnění, ne bolest zad.